Penghinaan Ibnu Taimiyah terhadap keluarga Rasulullah (s.a.w) [bahagian 2]
|
Sambungan dari bahagian pertama
4. Al-Bukhari di dalam Tarikh al-Kabir menulis:
سمعت عطاء : قالت عائشة : علي اعلم الناس بالسنة .
التاريخ الكبير - البخاري - ج 2 - ص 255 و ج 3 - ص 228 و تاريخ مدينة دمشق - ابن عساكر - ج 42 - ص 408 و ... .
Aku mendengar daripada ‘Atha’: ʻAisyah berkata: ʻAli adalah orang yang paling berilmu tentang sunnah.
Pengingkaran tentang kelayakan Ali dalam pengadilan kehakiman
وأما قوله : قال رسول الله «أقضاكم علي» والقضاء يستلزم العلم والدين ، فهذا الحديث لم يثبت وليس له إسناد تقوم به الحجة .
منهاج السنّة، ج4 ص 138.
Adapun kata-katanya: Rasulullah (s.a.w) bersabda: “Ali orang yang paling baik memutuskan hukuman kehakiman”, sedangkan penghakiman memerlukan ilmu agama. Hadis ini juga tidak pernah ditetapkan dan tidak ada sanad-sanad yang menyokongnya sebagai hujjah. - Minhaj Al-Sunnah, jilid 4 halaman 138.
Begitu juga tentang hadis ‘اقضاكم علي’, ia menulis:
فهذا الحديث لم يثبت ، وليس له إسناد تقوم به الحجّة ... لم يروه أحد في السنن المشهورة، ولا المساند المعروفة، لا بإسناد صحيح ولا ضعيف، وإنّما يروى من طريق من هو معروف بالكذب
منهاج السنّة ، ج 7 ، ص512 .
Hadis ini tidak pernah disabitkan, dan tidak ada sanad baginya untuk menyokongnya sebagai hujjah… tidak seorang pun melihatnya di dalam salah satu sunan yang masyhur, tidak juga dilihat di dalam kitab-kitab musnad yang sahih mahupun yang dhaif, dan hanyalah dilihat dari jalan orang yang sudah terkenal sebagai pendusta. - Minhaj al-Sunnah, jilid 7 halaman 512.
Sedangkan Muhammad bin Ismail al-Bukhari menulis di dalam kitab yang paling sahih setelah al-Quran menurut Ahlusunnah seperti berikut:
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَقْرَؤُنَا أُبَيٌّ وَأَقْضَانَا عَلِيٌّ .
صحيح البخاري ، ج 5 ، ص149، كتاب التفسير ، باب قوله تعالى : ما ننسخ من آية أو ننسها .
Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas yang berkata, umar radhiallahuanhu berkata: Orang yang paling baik membaca al-Quran ialah Ubai, dan orang yang paling baik memutuskan hukuman di kalangan kami ialah Ali. - Sahih Al-Bukhari, jilid 5 halaman 149.
Jikalaulah mereka cuba ingin berdolak dalih dengan mengatakan kitab Muhammad bin Ismail al-Bukhari bukanlah kitab yang masyhur, dan persanadannya bukanlah sanad yang sahih, maka kita juga bersedia menerima bahawa kitab yang paling baik dan paling sahih kitab Ahlusunnah setelah al-Quran tidak mempunyai sanad yang bernilai dan riwayat yang dinukilkannya dari jalan yang pendusta.
Membela Ibnu Muljam:
Ibnu Taimiyah tidak hanya berseteru dengan Amirul mukminin Ali bin Abi Talib secara terang terangan, bahkan ia turut berkeras kepala membela pembunuhnya.
Ibnu Taimiyah di dalam Minhaj Sunnah menulis:
والذي قتل عليّاً كان يصلّي ويصوم ويقرأ القرآن ، وقتله معتقداً أنّ اللّه ورسوله يحبّ قتل عليّ، وفعل ذلك محبّة للّه ورسوله في زعمه، وإن كان في ذلك ضالاًّ مبتدعاً .
منهاج السنة ، ج 1 ، ص153.
Orang yang membunuh Ali adalah ahli ibadah, berpuasa dan membaca Al-Quran, dan pembunuhnya berkeyakinan bahawa Allah dan RasulNya mencintai orang yang membunuh Ali, ia melakukannya kerana cintakan Allah dan RasulNya dalam kepercayaannya sekalipun kepercayaan itu sesat dan bidʻah. - Minhaj Al-Sunnah jilid 1 halaman 153.
Begitu juga ia mengatakan:
قتله واحد منهم وهو عبدالرحمن بن ملجم المرادي مع كونه كان من أعبد الناس وأهل العلم .
منهاج السنّة ، ج 5 ، ص47 .
Ali bin Abi Talib dibunuh oleh salah seorang Khawarij yang bernama Abdul Rahman bin Muljam sedangkan ia (Abdul Rahman) merupakan salah seorang insan yang paling kuat beribadat dan ahli ilmu. - Minhaj Al-Sunnah, jilid 5 halaman 47.
Perhatikan, bagaimanakah Ibnu Taimiyah memuji Ibnu Muljam padahal nabi (s.a.w) mengatakan bahawa ia adalah salah seorang manusia yang celaka dan dihitung bersama dengan pemburu unta kaum tsamud:
قال علي(عليه السلام) : « أخبرني الصادق المصدّق أنّي لا أموت حتى أضرب على هذه ، وأشار إلى مقدّم رأسه الأيسر فتخضب هذه منها بدم، وأخذ بلحيته وقال لي: يقتلك أشقى هذه الأمّة كما عقر ناقة اللّه أشقى بني فلان من ثمود» .
مسند أبي يعلى ، ج 1 ، ص431 و المعجم الكبير ، الطبراني ، ج 8 ، ص38 و كنز العمّال ، المتقي الهندي ، ج 13 ، ص192 و تاريخ مدينة دمشق ، ابن عساكر ، ج 42 ، ص543 .
Ali bin Abi Talib (a.s) berkata: Al-Sodiq Al-Mushaddaq bersabda kepadaku, sesungguhnya aku tidak akan mati sehinggalah ditetak di sini. Bagindapun meunjukkan hadapan kepala kirinya. Maka darah akan mewarnainya dengan darah sehingga mengalir ke janggutku. Baginda pun berkata kepadaku: Kau akan dibunuh seorang yang paling celaka di kalangan ummat ini sebagaimana penyembelih unta daripada Allah adalah seorang yang paling celaka, daripada Bani Fulan kaum Tsamud. - Musnad Abi Yaʻla, jilid 1 halaman 431; Muʻjam Al-Kabir, Al-Tabrani jilid 8 halaman 38; Kanzul Ummal oleh Muttaqi Al-Hindi, jilid 13 halaman 192, Tarikh Madinah Dimasyq oleh Ibnu ʻAsakir, jilid 42 halaman 543.
Haitsami menulis sesuatu setelah membawa sebuah riwayat tentang perkara ini:
رواه الطبراني وأبو يعلى وفيه رشدين بن سعد وقد وثّق ، وبقيّة رجاله ثقات.
مجمع الزوائد ، ج 9 ، ص136.
Diriwayatkan oleh Al-Tabrani dan Abu Yaʻla,Rashidin bin Saʻd yang telah ditsiqahkan, manakala rijal yang lain adalah tsiqah. - Majmaʻ Al-Zawa’id, jilid 9 halaman 136.
Dalam riwayat yang hampir mirip dengannya, beliau menulis:
رواه أحمد والطبراني والبزّار باختصار، ورجال الجميع موثّقون .
Ahmad, Al-Tabrani dan Al-Barraz meriwayatkannya, dan semua perawi hadis ini adalah tsiqah.
Pandangan Ibnu Taimiyah tentang peperangan-peperangan Amirul Mukminin
Dalam Minhaj Al-Sunnah, Ibnu Taimiyah menulis:
ثم يقال لهؤلاء الرافضة لو قالت لكم النواصب علي قد استحل دماء المسلمين وقاتلهم بغير أمر الله ورسوله على رياسته وقد قال النبي صلى الله عليه وسلم سباب المسلم فسوق وقتاله كفر وقال ولا ترجعوا بعدي كفارا يضرب بعضكم رقاب بعض فيكون علي كافرا لذلك لم تكن حجتكم أقوى من حجتهم لأن الأحاديث التي احتجوا بها صحيحة .
وأيضا فيقولون قتل النفوس فساد فمن قتل النفوس على طاعته كان مريدا للعلو في الأرض والفساد وهذا حال فرعون والله تعالى يقول تلك الدار الاخرة نجعلها للذين لا يريدون علوا في الأرض ولا فسادا والعاقبة للمتقين فمن أراد العلو في الأرض والفساد لم يكن من أهل السعادة في الاخرة وليس هذا كقتال الصديق للمرتدين ولمانعي الزكاة فإن الصديق إنما قاتلهم على طاعة الله ورسوله لا على كاعته فإن الزكاة فرض عليهم فقاتلهم عللا الإقرار بها وعلى أدائها بخلاف من قاتل ليطاع هو .
منهاج السنة ، ج 4 ، ص 499_ 500 .
Kemudian dikatakan kepada golongan Rafidhah itu, andainya puak Nashibi berkata kepada kalian bahawa Ali menghalalkan darah umat Islam dan beliau menganggap darah umat Islam halal ditumpahkan, dan beliau memerangi mereka demi kekuasaan dan bukan dengan perintah Allah dan RasulNya, maka Nabi (s.a.w) bersabda: Menghina seorang muslim menyebabkan kefasikan, dan membunuhnya menyebabkan kekufuran. Baginda bersabda: Sepeninggalanku nanti janganlah kalian kembali kepada kekafiran dengan sebahagian daripada kalian memukul tengkuk sebahagian yang lain. Oleh itu Ali adalah kafir kerana sebab tersebut, dalil kalian (rafidhah) tidak kuat berbanding dalil yang dikemukakan mereka (nashibi). Ini disebabkan hadis-hadis yang digunakan mereka sebagai hujjah adalah sahih.
Begitu juga dikatakan membunuh jiwa adalah kebatilan (fasad), barangsiapa yang membunuh jiwa kerana taat setia kepada beliau maka ia mempunyai tujuan untuk sombong di muka bumi dan melakukan kerosakan. Inilah yang terjadi pada Fir’aun. Sedangkan Allah (s.w.t) berfirman:
Itulah kampung akhirat, kami adakan untuk orang-orang yang tiada menghendaki sombong dimuka bumi dan tiada pula memperbuat bencana. Akibat [yang baik] untuk orang-orang yang bertaqwa.
Oleh itu barangsiapa yang ingin melakukan kerosakan, inginkan kesombongan di muka bumi dan melakukan bencana, maka ia tidak akan menjadi orang yang berbahagia di akhirat dan ini juga bukanlah seperti Abu Bakar memerangi golongan yang murtad dan golongan yang enggan membayar zakat, sesungguhnya Abu Bakar hanyalah memerangi mereka kerana taat kepada Allah dan RasulNya, bukan atas ketaatan pada diri sendiri, sesungguhnya zakat diwajibkan ke atas mereka. Kemudian ia memerangi mereka kerana memperakui kewajipan zakat dan perlaksaannya, tidak sama dengan memerangi agar dirinya ditaati. - Minhaj Al-Sunnah, jilid 4 halaman 499-500
Ibnu Taimiyah sekali lagi menulis:
وعلي يقاتل ليطاع ويتصرف في النفوس والأموال فكيف يجعل هذا قتالا على الدين وأبو بكر يقاتل من ارتد عن الإسلام ومن ترك ما فرض الله ليطيع الله ورسوله فقط ولا يكون هذا قتالا على الدين .
منهاج السنّة ، ج 8 ، ص 330 .
dan Ali memerangi untuk ditaati, mempergunakan jiwa dan harta benda, bagaimanakah dijadikan peperangan ini untuk agama, sedangkan Abu Bakar memerangi mereka yang murtad dari Islam, barangsiapa yang meninggalkan apa yang hanya difardukan oleh Allah supaya mentaati Allah dan RasulNya, maka peperangan tersebut (peperangan yang dilakukan oleh Ali) bukanlah berdasarkan agama. - Minhaj Al-Sunnah, jilid 8 halaman 330.
Sedangkan Nabi (s.a.w) telah memberikan kabar tentang semua peperangan ini berdasarkan ilmu yang dianugerahkan oleh Allah kepada baginda. Nabi juga turut memberikan arahan kepada Ali bin Abi talib supaya memerangi golongan Nakitsin, Qasithin dan Mariqin walaupun orang seperti Aisyah, Zubair dan lain-lain lagi bersubahat dengan peperangan ini. Begitu juga ramai ulama Ahlusunnah menukilkan hadis peristiwa anjing di Haw’ab. Ibnu Hajar Al-ʻAsqalani menulis di dalam Fathul Bari:
عن عكرمة عن ابن عباس ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لنسائه أيتكن صاحبة الجمل الأدبب ـ بهمزة مفتوحة ودال ساكنة ثم موحدتين الأولى مفتوحة ـ تخرج حتى تنبحها كلاب الحوأب يقتل عن يمينها وعن شمالها قتلى كثيرة وتنجو من بعد ما كادت .
Diriwayatkan bahawa ʻIkrimahberkata daripada Ibnu Abbas, sesungguhnya Rasulullah (s.a.w) bersabda kepada isteri-isteri baginda: “Siapakah di antara kalian yang mempunyai unta adbab (unta yang banyak bulu di mukanya), lantas ia keluar (dengan menunggangnya) sehingga anjing-anjing Hau’ab menyalak kepadanya. Banyak orang yang terbunuh di samping kanan dan kirinya, dan dia sendiri selamat setelah sebelumnya hampir terbunuh”.
Selepas menukilkan hadis ini, beliau mengatakan:
وهذا رواه البزار ورجاله ثقات .
فتح الباري - ابن حجر - ج 13 - ص 45 – 46 .
Al-Bazzar meriwayatkan hadis ini dan rijalnya adalah tsiqah. - Fathul Bari, ibnu Hajar, jilid 13 halaman 45-46.
Ibnu Katsir Dimasyqi di dalam kitab Al-Bidayah Wan Nihayah menulis:
عن قيس بن أبي حازم : أن عائشة لما أتت على الحوأب فسمعت نباح الكلاب فقالت : ما أظنني إلا راجعة ، إن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لنا : أيتكن ينبح عليها كلاب الحوأب ، فقال لها الزبير : ترجعين ؟ عسى الله أن يصلح بك بين الناس .
Daripada Qais bin Abu Hazim: Sesungguhnya tatkala Aisyah datang ke Haw’ab, beliau mendengar salakan anjing, maka beliau berkata: Aku kira, aku harus kembali pulang. Sesungguhnya Rasulullah (s.a.w) bersabda kepada kami, Siapakah di antara kalian akan disalak oleh anjing Al-Haw’ab. Maka Zubair pun berkata: Bagaimanakah engkau ingin pulang? sedangkan diharapkan Allah membaiki manusia dengan kehadiran kamu.
Setelah menukilkan hadis tersebut, beliau mengatakan:
وهذا إسناد على شرط الصحيحين ولم يخرجوه .
البداية والنهاية - ابن كثير - ج 6 - ص 236 .
Persanadan hadis ini memenuhi syarat sahihain (al-Bukhari dan Muslim), namun mereka tidak pernah mengeluarkannya. - Al-Bidayah Wan Nihayah Ibnu Katsir, jilid 6 halaman 236.
Kisah ini telah dinukilkan di dalam kebanyakan kitab Ahlusunnah seperti berikut:
مسند أحمد ، ج6 ، ص52 و97 و المستدرك ، حاكم نيشابوري ، ج3 ، ص120 و المصنف ، ابن أبي شيبة الكوفي ، ج8 ، ص708 و مسند ابن راهويه ، صج3 ، ص892 و مسند أبي يعلى ، ج8 ، ص282 و الفايق في غريب الحديث ، زمخشري ، ج1 ، ص353 و موارد الظمآن ، هيثمي ، ص 453 و كنز العمال ، ج11 ، ص197 و 334 و سير أعلام النبلاء ، ذهبي ، ج2 ، ص177 و أنساب الاشراف ، بلاذري ، ص 224 و معجم البلدان ، حموي ، ج2 ، ص314 و تاريخ يعقوبي ، ج2 ، ص181 و تاريخ طبري ، ج3 ، ص475 و ... .
Menurut riwayat ini, Nabi (s.a.w) telah tahu dan memberi amaran kepada Aisyah dan penyokongnya akan terlibat dalam peperangan ini. Ini juga menunjukkan bahawa mereka ini berada di dalam kebatilan sedangkan Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib berada di dalam kebenaran.
Banyak lagi riwayat yang menukilkan bahawa Nabi (s.a.w) memberi amaran kepada Zubair tentang peperangan ini sehingga memanggilnya sebagai orang yang zalim. Hakim Nisyaburi menulis:
عن أبي حرب بن أبي الأسود الديلي قال شهدت الزبير خرج يريد عليا فقال له علي أنشدك الله هل سمعت رسول الله صلى الله عليه وآله يقول تقاتله وأنت له ظالم فقال لم اذكر ثم مضى الزبير منصرفا .
Harb bin Abul Aswad Al-Dili berkata: Aku melihat tatkala Zubair keluar menentang Ali, maka Ali (a.s) berkata kepada Zubair: Aku memohon kepadamu demi Allah, tidakkah engkau mendengar Nabi (s.a.w) bersabda: Engkau akan memeranginya dan engkau menzaliminya. Zubair pun berkata: Aku tidak ingat. Kemudian Zubair pun berlalu pergi.
Setelah menukilkan hadis ini, Hakim Nisyaburi pun menulis:
هذا حديث صحيح عن أبي حرب بن أبي الأسود .
المستدرك - الحاكم النيسابوري - ج 3 - ص 366 .
Hadis ini sahih, daripada Abu Harb bin Abi Al-Aswad. - Al-Mustadrak Al-Hakim Al-Nisyaburi, jilid 3 halaman 366.
Hakim Al-Nisyaburi juga menukilkan hadis-hadis lain seperti itu dan mengatakan:
هذه الأحاديث صحيحة عن أمير المؤمنين علي وإن لم يخرجاه بهذه الأسانيد .
المستدرك - الحاكم النيسابوري - ج 3 – ص367 .
Hadis ini sahih daripada Amirul Mukminin Ali sekalipun mereka berdua (al-Bukhari dan Muslim) tidak pernah mengeluarkannya dengan persanadan ini. - Al-Mustadrak, al-Hakim Al-Nisyaburi, jilid 3 halaman 367.
Begitu juga kata-kata al-Hakim seperti berikut:
وقد روي اقرار الزبير لعلي رضي الله عنهما بذلك من غير هذه الوجوه والروايات .
Sesungguhnya pengakuan Zubair kepada Ali ini seperti itu terdapat di dalam makna dan riwayat yang lain.
Memerangi Ali bererti memerangi Allah dan RasulNya:
Banyak riwayat di dalam kitab-kitab Ahlusunnah menukilkan Rasulullah (s.a.w) memaklumkan bahawa barangsiapa yang memerangi Ali, bererti ia memerangi baginda. Salah seorangnya adalah Ibnu Majah yang mana kitab hadisnya telah dianggap termasuk di dalam Sahih Sittah Ahlusunnah:
عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَعَلِيٍّ وَفَاطِمَةَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ أَنَا سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمْتُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حَارَبْتُمْ .
سنن ابن ماجه ، ج1 ، ص166 ، ح142 و المستدرك على الصحيحين ، ج 3 ، ص 149 ذهبي نيز اين روايت را در تلخيص المستدرك آورده است . و نيز طبراني ، در معجم اوسط ، ج5 ، ص182 و معجم كبير ، ج 3 ، ص40 أسد الغابة ، ابن أثير ، ج5 ، ص 522 و البداية والنهاية، ابن كثير ، ج8 ، ص40 و . نقل كردهاند .
Diriwayatkan daripada Zaid bin Arqam, Rasulullah (s.a.w) bersabda kepada Ali, Fathimah, Hasan dan Husain: Aku sejahtera dengan orang yang damai dengan kalian, dan aku memerangi orang yang memerangi kalian. - Sunan Ibnu Majah, jilid 1 halaman 166, Mustadrak Al-Hakim, jilid 3 halaman 149; Zahabi turut mensahihkan riwayat ini di dalam Talkhis Al-Mustadrak; Al-Thabrani di dalam Mu’jam Al-Awsat, jilid 5 halaman 182; Muʻjam Al-Kabir, jilid 3 halaman 40; Asadul Ghabah Ibnu Atsir, jilid 5 halaman 522; Al-Bidayah Wan Nihayah Ibnu Katsir, jilid 8 halaman 40.
Setelah menukilkan hadis ini, Al-Jashash mengatakan:
فاستحقّ من حاربهم اسم المحارب للّه ولرسوله.
أحكام القرآن ، ج2 ، ص 508 .
Maka layaklah barangsiapa yang memerangi mereka (Ahlul Bait) dikatakan memerangi Allah dan RasulNya. - Ahkam Al-Quran, jilid 2 halaman 598.
Yang menjadi keanehan, bagaimanakah Ibnu Taimiyah dan orang yang sepemikiran dengannya menganggap bahawa orang yang tidak membayar zakat di zaman Abu Bakar adalah kafir dan murtad; namun mereka yang menumpahkan darah ribuan umat Islam tanpa hak dan menghalalkan darah mereka bukan sahaja dianggap tidak murtad, bahkan mereka ini adalah mujtahid dan memperolehi pahala. Dengan ini, menurut riwayat tersebut, memerangi Ali (a.s) adalah setara dengan mereka yang memerangi Allah dan RasulNya, dan memerangi Allan dan RasulNya pula adalah kafir menurut kesepakatan umat Islam.
Memerangi Nakitsin, Qasithin dan Mariqin adalah perintah Allah:
Ibnu Taimiyah di dalam Minhaj Al-Sunnah berkata:
وعلي رضي الله عنه لم يكن قتاله يوم الجمل وصفين بأمر من النبي صلى الله عليه وسلم وإنّما كان رأياً رآه.
منهاج السنّة ، ج4 ، ص496 .
Ali RadhiAllahu ʻanhu tidak pernah bertempur di hari peperangan Jamal dan Siffin dengan perintah Nabi (s.a.w). Beliau hanyalah menurut pandangannya sahaja.
Sedangkan terdapat riwayat di dalam kebanyakan kitab-kitab Ahlusunnah mengatakan bahawa Nabi (s.a.w) memerintahkan supaya memerangi mereka ini. Hakim Nisyaburi menulis tentang perkara ini:
عن أبي أيوب الأنصاري في خلافة عمر بن الخطاب رضي اللّه عنه قال: أمر رسول الله صلى الله عليه وإله وسلم ، علي بن أبي طالب بقتال الناكثين والقاسطين والمارقين .
مستدرك الصحيحين، ج 3 ، ص139 .
Daripada Abi Ayub Al-Anshari di zaman kekhalifahan Umar bin Al-Khattab radhiallAhuʻanhu berkata: Rasulullah (s.a.w) memerintahkan Ali bin Abi Talib memerangi golongan Al-Nakitsin, Al-Qasithin dan Al-Mariqin. - Mustadrak Al-Shahihain, jilid 3 halaman 139.
Ibnu Katsir Dimasqi di dalam Al-Bidayah Wan Nihayah serta Ibnu Atsir di dalam Asadul Ghabah menulis:
عن أبي سعيد الخدري ، قال : أمرنا رسول الله صلى الله عليه وآله بقتال الناكثين ، والقاسطين ، والمارقين ! فقلنا : يا رسول الله ! أمرتنا بقتال هؤلاء ! فمع من ؟ فقال : مع علي بن أبي طالب ، معه يقتل عمار بن ياسر .
أسد الغابة ، ج4 ،ص32و البداية والنهاية ، ج7 ، ص 339 و المناقب ، خوارزمي ، ص 190 و تاريخ دمشق ، ابن عساكر ، ج42 ، ص471 .
Daripada Abi Saʻid Al-Khudri berkata: Rasulullah (s.a.w) memerintahkan kami supaya memerangi Al-Nakitsin, Al-Qasithin dan Al-Mariqin. Maka kami pun bertanya: Wahai Rasulullah! Engkau memerintahkan kami memerangi mereka itu bersama siapa? Baginda menjawab: Bersama Ali bin Abi Talib, Ammar yang bersama Ali juga turut terkorban. - Asadul Ghabah, jilid 4 halaman 32; Al-Bidayah Wan Nihayah, jilid 7 halaman 339; Al-Manaqib Al-Khawarizmi halaman 190; Tarikh Dimasqi, Ibnu Asakir, jilid 42 halaman 471
Khatib Al-Baghdadi juga turut menulis:
عن علقمة بن قيس والأسود بن يزيد ، قالا : أتينا أبا أيوب الأنصاري عند منصرفه من صفين ، فقلنا له : يا أبا أيوب ، إن الله أكرمك بنزول محمد - ص - في بيتك ، وبمجئ ناقته ، تفضلا من الله تعالى وإكراما لك ، حتى أناخت ببابك دون الناس جميعا ، ثم جئت بسيفك على عاتقك تضرب به أهل لا إله إلا الله ؟ ! . فقال : يا هذا إن الرائد لا يكذب أهله ، إن رسول الله ( صلي الله عليه وآله وسلم) أمرنا بقتال ثلاثة مع علي رضي الله عنه ، بقتال الناكثين والقاسطين والمارقين ، فأما الناكثون فقد قاتلناهم ، وهم أهل الجمل وطلحة والزبير وأما القاسطون فهذا منصرفنا من عندهم - يعني معاوية وعمرو بن العاص - ، وأما المارقون فهم أهل الطرفاوات وأهل السعيفات وأهل النخيلات وأهل النهروانات ، والله ما أدري أين هم ؟ ولكن لا بد من قتالهم إن شاء الله تعالى .
ثم قال : وسمعت رسول الله - ص - يقول لعمار : يا عمار تقتلك الفئة الباغية ، وأنت إذ ذاك مع الحق والحق معك . يا عمار بن ياسر ، إن رأيت عليا قد سلك واديا وسلك الناس كلهم واديا غيره ، فاسلك مع علي فإنه لن يدليك في ردى ، ولن يخرجك من هدى . يا عمار ، من تقلد سيفا وأعان به عليا - رضي الله عنه - على عدوة قلده الله يوم القيامة وشاحين من در ، ومن تقلد سيفا أعان به عدو علي - رضي الله عنه - قلده الله يوم القيامة وشاحين من نار . قلنا : يا هذا ، حسبك رحمك الله ! حسبك رحمك الله .
تاريخ بغداد ، ج13 ، ص 188 و تاريخ مدينة دمشق ، ج42 ، ص472 .
Daripada ʻAlqamah bin Qais dan Aswad bin Yazid, mereka berdua berkata: Kami datang menemui Abu Ayub Al-Anshari ketika selesai pulang dari Shiffin, maka kami pun berkata kepadanya: Wahai Abu Ayyub! Sesungguhnya Allah memuliakan kamu dengan dengan Nabi Muhammad singgah ke rumahmu serta kedatangan unta baginda. Allah melebihkan kamu dan memuliakan kamu sehingga diturunkan unta baginda berhampiran pintu rumahmu. (Tidak diduga) Kemudian kamu datang dengan menyandang pedang di bahu dan bertempur dengan mereka yang mengucap ‘tiada tuhan melainkan Allah’?. Maka beliau pun menjawab: (انّ الرائد لا يكذب اهله) Sesungguhnya mata-mata satu kabilah tidak akan berbohong kepada kaumnya (dalam membekalkan maklumat). Sesungguhnya Rasulullah (s.a.w) memerintahkan kami bersama Ali radhiaLlahuʻanhu memerangi tiga golongan iaitu Al-Nakitsin, Al-Qasithin dan Al-Mariqin. Adapun golongan Al-Nakitsin, telah pun kami perangi, mereka itu adalah ahli Jamal, Talhah dan Zubair. Al-Qasithin pula telah pun kami selesaikan yang bersama mereka (iaitu Muawiyah dan ʻAmru bin Al-ʻAsh). Manakala Al-Mariqun adalah ialah ahli Al-Tarafawat, ahli Al-Saʻifat, ahli Al-Nakhilat dan ahli Al-Nahrawat, demi Allah aku tidak tahu di mana mereka? Namun hendaklah mereka diperangi InsyaLlah Taʻala.
Kemudian beliau berkata: Aku telah mendengar daripada Rasulullah (s.a.w) bersabda kepada Ammar: Wahai Ammar, engkau akan dibunuh oleh golongan penderhaka, ketika itu engkau bersama kebenaran dan kebenaran bersama engkau. Wahai Ammar bin Yasir, andainya engkau melihat Ali menapak sebuah jalan sedangkan manusia melalui jalan yang lain, maka tetaplah bersama Ali sesungguhnya beliau tidak akan menjatuhkan engkau ke dalam kebinasaan dan tidak juga beliau mengeluarkan engkau daripada petunjuk. Wahai Ammar, barangsiapa yang menyelendang pedang dan membela Ali, maka Allah (s.w.t) akan mengalungkannya di hari kiamat dengan rantai dari permata. Barangsiapa yang menyelendang pedang untuk membela musuh Ali radhiAllahuʻanhu, maka Allah akan mengalungkannya dengan rantai dari api. - Tarikh Baghdad, jilid 13, halaman 188; Tarikh Madinah Dimasyq, jilid 42 halaman 472.
Peperangan Ali berasaskan takwil Al-Quran:
Ahmad bin Hanbal menulis:
عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ رَجَاءٍ الزُّبَيْدِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا سَعِيدٍ الْخُدْرِيَّ يَقُولُ كُنَّا جُلُوسًا نَنْتَظِرُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَخَرَجَ عَلَيْنَا مِنْ بَعْضِ بُيُوتِ نِسَائِهِ قَالَ فَقُمْنَا مَعَهُ فَانْقَطَعَتْ نَعْلُهُ فَتَخَلَّفَ عَلَيْهَا عَلِيٌّ يَخْصِفُهَا فَمَضَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَضَيْنَا مَعَهُ ثُمَّ قَامَ يَنْتَظِرُهُ وَقُمْنَا مَعَهُ فَقَالَ إِنَّ مِنْكُمْ مَنْ يُقَاتِلُ عَلَى تَأْوِيلِ هَذَا الْقُرْآنِ كَمَا قَاتَلْتُ عَلَى تَنْزِيلِهِ فَاسْتَشْرَفْنَا وَفِينَا أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ فَقَالَ لَا وَلَكِنَّهُ خَاصِفُ النَّعْلِ قَالَ فَجِئْنَا نُبَشِّرُهُ قَالَ وَكَأَنَّهُ قَدْ سَمِعَهُ .
مسند أحمد ، احمد بن حنبل ، ج3 ، ص81 .
Diriwayatkan daripada Ismail bin Raja Al-Zubaidi, daripada ayahnya yang berkata: Abu Saʻid Al-Khudri berkata, kami pernah duduk menanti Rasulullah (s.a.w), maka keluarlah baginda daripada salah satu rumah isteri baginda. Kami pun bangun bersama dan berjalan. Tiba-tiba kasut baginda terkoyak, maka Ali pun mundur untuk menyambung kasut tersebut. Rasulullah melanjutkan perjalanannya bersama kami. Kemudian, Rasulullah berdiri menanti Ali dan kami pun ikut berdiri. Maka baginda bersabda: Sesungguhnya di kalangan kalian ada yang akan berperang di atas takwil Al-Quran sebagaimana aku berperang di atas penurunannya. Maka kami pun bertanya untuk kemuliaan seperti itu sedangkan Abu Bakar dan Umar turut berada bersama kami. Maka baginda menjawab: Tidak, namun orang itu ialah yang menyambung kasut. Abu Saʻid pun berkata: Kami pergi kepada Ali dan memberikan kabar gembira tersebut, namun Ali seperti sudah mendengarnya. - Musnad Ahmad bin Hanbal, jilid 3 halaman 81.
Al- Haitsami menukilkan hadis ini dan menulis:
رواه احمد وإسناده حسن . قلت: وله طريق أطول من هذه في مناقب على وكذلك أحاديث فيمن يقاتله.
مجمع الزوائد ، ج6 ، ص 244 .
Diriwayatkan oleh Ahmad dan persanadannya adalah Hasan. Aku berkata: beliau mempunyai jalan yang lebih panjang dari ini di dalam manaqib Ali, begitu juga hadis-hadis tentang orang yang memerangi beliau. - Majmaʻ Al-Zawa’id, jilid 6 halaman 244.
Di tempat lain beliau menulis:
رواه أحمد ورجاله رجال الصحيح غير فطر بن خليفة وهو ثقة.
مجمع الزوائد ، ج 9 ، ص133 .
Riwayat ini dinukilkan oleh Ahmad bin Hanbal, dan para perawinya adalah rijal Sahih melainkan Fithrun bin Khalifah, dan dia adalah tsiqah. - Majmaʻ Al-Zawa’id.
Barangsiapa yang tidak membantu Ali, maka ia bukanlah daripada golonganku
Ibnu ʻAsakir menulis sebagaimana yang dinukilkan oleh Ammar bin Yasir:
سمعت النبي صلى اللّه عليه وسلّم يقول: «يا علي! ستقاتلك الفئة الباغية وأنت على الحق، فمن لم ينصرك يومئذ فليس منّي».
تاريخ مدينة دمشق ، ج42 ، ص473 و كنز العمال ، متقي هند ، ج 13 ، ص613 .
Aku mendengar Nabi (s.a.w) bersabda: Wahai Ali, engkau akan dibunuh oleh para penentang yang sesat sedangkan engkau dalam kebenaran. Maka barangsiapa yang tidak menolongmu di hari itu, maka dia bukanlah daripada kalanganku (umatku). - Tarikh Madinah Dimasqi, jilid 42 halaman 473, Kanzul Ummal, Muttaqi Al-Hindi, jilid 13 halaman 613.
Namun, semua penghinaan Ibnu Taimiyah terhadap Amirul Mukminin Ali bin Abi Talub tidak terhenti di sini sahaja, kami cukupkan dengan memberikan fakta berikutnya secara ringkas.
Penghinaan terhadap Fathimah Az-Zahra
Ustaz Hasan Al-Saqqaf, ulama besar Ahlusunnah Jordan di zaman ini menulis di dalam kitabnya Al-Tanbih Wal Rad ʻAla Muʻtaqid Qidam Al-Alam Wal Had:
ابن تيميّة يحتجّ كثير من الناس بكلامه ، ويسمّيه بعضهم «شيخ الاسلام» ، وهو ناصبيّ، عدوّ لعليّ(عليه السلام)، واتّهم فاطمة(عليها السلام) بأنّ فيها شعبة من النفاق.
التنبيه والردّ ، ص 7 .
Sebahagian orang berhujjah dengan percakapan Ibnu Taimiyah, sebahagian mereka menamakannya sebagai Syeikhul Islam, sedangkan ia adalah Nashibi, musuh Ali (a.s), menuduh Fathimah, dengan mengatakan sesungguhnya pada Fathimah adalah daripada puak munafiq. - Al-Tanbih Wal Rad (sila rujuk Minhaj Al-Sunnah, jilid 4 halaman 245.
Penghinaan ini terjadi meskipun Syiah dan Ahlusunnah sepakat bahawa Nabi (s.a.w) memperkenalkan Fathimah sebagai ‘Saiyyidatul Nisa Al-Alamin’. Al-Bukhari menulis bahawa Nabi (s.a.w) bersabda:
اما ترضين ان تكوني سيدة نساء أهل الجنة أو نساء المؤمنين .
صحيح البخاري - البخاري - ج 4 - ص 183
Tidakkah engkau redha menjadi penghulu wanita bagi penduduk syurga atau bagi sekalian wanita beriman. - Sahih al-Bukhari, jilid 4 halaman 183.
Di tempat lain al-Bukhari menulis:
وقال النبي صلى الله عليه وسلم فاطمة سيدة نساء أهل الجنة .
صحيح البخاري - البخاري - ج 4 - ص 219 .
Nabi (s.a.w) bersabda: Fathimah adalah penghulu wanita bagi penduduk syurga. - Sahih Al-Bukhari, jilid 4 halaman 219.
Mungkinkah seorang penghulu wanita beriman menjadi munafik? naʻuzubillah!
Tuduhan niat Ali berkahwin adalah untuk menyakiti hati Fathimah
وعلي رضي الله عنه كان قصده ان يتزوج عليها ( على فاطمة ) فله في أذاها غرض .
منهاج السنة ، ج2 ، 171 .
dan niat Ali radhiaLlahhuanhu untuk menikah (dengan Fathimah) adalah untuk menyekiti hatinya. - Minhaj Al-Sunnah, jilid 2 halaman 171.
Kita berlindung dengan Allah daripada fitnah terhadap Ali bin Abi Talib ini.
Salah satu tuduhan keji Ibnu Taimiyah dan pengikutnya terhadap Ali ialah kisah dongeng Ali melamar anak perempuan Abu Jahal dengan tujuan untuk merendahkan kedudukan Amirul Mukminin Ali. Selain itu mereka juga ingin melarikan diri daripada topik kemarahan fathimah terhadap Abu Bakar dan Umar. Sebenarnya terdapat banyak riwayat daripada kalangan Sunni dan Syiah yang menyatakan bahawa barangsiapa yang menyakiti hati Fathimah, bererti dia menyakiti hati Rasulullah. Sebagaimana yang al-Bukhari nyatakan seperti berikut di dalam Sahihnya:
3437 - حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ عَمْرِو بْنِ دِينَارٍ عَنْ ابْنِ أَبِي مُلَيْكَةَ عَنْ الْمِسْوَرِ بْنِ مَخْرَمَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِي .
صحيح البخارى ، ج4 ، ص210، كتاب فضائل الصحابة، ب 12 ـ باب مَنَاقِبُ قَرَابَةِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم.
Abu Walid menceritakan kepada kami, daripada Ibnu ʻUyainah, daripada ʻAmru bin Dinar, daripada ibnu Abi Mulaikah, daripada Miswar bin Mukhramah: sesungguhnya Rasulullah (s.a.w) bersabda: Fathimah adalah sebahagian daripadaku, maka barangsiapa yang membuatkannya marah, maka dia telah membuatkan aku marah. - Sahih Al-Bukhari, jilid 4 halaman 210, kitab Fahdail Al-Sahabah.
Selain itu, al-Bukhari sendiri menulis di dalam Sahihnya:
فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ .
Fathimah marah terhadap Abu bakar kerana perkara itu, lantas meninggalkan Abu Bakar dan tidak lagi berbicara dengannya sehingga wafat.
Ibnu Taimiyah dan sepemikiran dengannya berusaha sedaya upaya mengalihkan masalah ini dengan menyelewengkan fakta, iaitu menuduh hadis tersebut ditujukan kepada Ali. Oleh kerana perbahasannya adalah panjang, maka cukuplah beberapa jawapan disebutkan di sini:
0 comments:
Catat Ulasan