Welcome to My lovely Blog

Random

create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!
http://adf.ly/EWRNQ

Hadiths/aLQur'an

Hadiths/aLQur'an
Dhul Hijja

Untuk masa depan yang lebih baik (bahagian 2)


Untuk masa depan yang lebih baik (bahagian 2)
 - 200 soalan dan jawapan tentang urusan pemuda, perkahwinan dan anak-anak dari Abdul al-Muhtadi al-Bahrani Adhe - diterjemahkan oleh Hanan Al-Mashat
11. Bagaimana cara menjadi mimpi buruk saya pergi? 12. Bagaimana cara mendapatkan mahasiswa saya di atasnya, tidak mengenakan busana muslim dan pakaian? 13. Di daerah mana yang harus saya mengkhususkan diri saya untuk membuat diriku berguna bagi masyarakat? 14. Bagaimana saya boleh melepaskan diri dari perasaan saya rendah diri? 15. Bagaimana saya boleh tahan kesulitan hidup? 16. Bagaimana Saya berlatih kesabaran saya dan saya Zügle kemarahan saya? 17. Bagaimana saya memenuhi syarat melalui pendidikan tinggi, ketika ayah saya meminta saya untuk bekerja dengan dia? 18. Please help me.Saya seorang pemuda bingung, kerana saya tidak tahu apa tujuan saya dalam hidup adalah. 19. Bagaimana masalah ubat terlarang dan berbahaya untuk menjemput dan dirawat? 20. Bagaimana saya boleh membantu ayah saya kurang materialistik?

Soalan 11: Bagaimana cara menyingkirkan mimpi buruk saya?
Soalan: Bolehkah anda sila tinggalkan tip untuk keadaan saya sebelum masa mudaku memudar?: Saya mengalami mimpi buruk terus-menerus.
Jawapan: Untuk menghilangkan mimpi ini, beberapa perkara berikut perlu anda pertimbangkan:: Para psikolog telah membuktikan bahawa mimpi merupakan cerminan dari psikologi sendiri keprihatinan mereka selama tempoh beberapa kelemahan.
  1. kegiatan harian percuma anda daripada tindakan yang tidak sah dan jika anda masih harus berjalan di bawah sebuah tort, memecahkan itu, oleh anda meminta Allah untuk pengampunan.
  2. Puas dengan apa yang Allah memberi anda kekayaan, kecantikan, kesihatan dan telah seperti.
  3. Harus melakukan wudhu '(wudhu) sebelum tidur dan membaca sesuatu dari Al-Quran, dan jika anda berbaring di tempat tidur berfikir tentang apa yang telah anda baca atau cuba untuk tidur sementara anda memikirkan hal-hal positif!
  4. Jadi mengapa harus mereka membuat masalah mereka bahkan lebih oleh keprihatinan di mana mereka ingin mengurangkan itu.Adakah anda memahami bahawa bahkan mereka yang bahagia dalam kehidupan mereka, juga mempunyai masalah dan mempunyai batu dari jalan, tetapi mereka tahu betul bahawa kebimbangan adalah masalah yang lebih besar.
  5. Jadi, mulailah jalan kepada Allah, dan meninggalkan anda sepenuhnya pada-Nya.Tidak ada orang yang sempurna dan bahkan orang-orang besar dan sukses tidak bebas dari kesalahan dan cacat.Fikirkan tentang perbuatan baik dan prestasi anda dan bukan kegagalan anda dan kekurangan.


Soalan 12: Bagaimana untuk saya mendapatkan mahasiswa saya di atasnya, tidak mengenakan busana muslim dan pakaian?
 Soalan Apa penyebab dari masalah ini dan apa solusinya?Saya melihat banyak pelajar juga untuk meniru mode Barat.: Saya guru di sekolah menengah.
Jawab : Ada banyak alasan:
  1. Mereka tidak mempunyai rakan-rakan Islam yang menarik, alternatif terbaik adalah untuk barang import.
  2. Penyebaran budaya Barat dan fashion di negara kita melalui media (filem, poster, ideologi dan pengiklanan) apa yang kita sebut "kolonialisme budaya" atau "subordinasi intelektual."
  3. Media Islam lemah dan ketidakmampuan untuk menyampaikan gambaran indah pemuda dalam Islam, sebagaimana Allah telah memberikan mereka.
  4. Kerana kurangnya pengetahuan agama, para guru tidak termotivasi untuk memberikan dengan memberikan pelajaran agama.Program sekolah yang buruk yang mengajarkan esensi sebenarnya dari agama, kerana pendidikan agama diberikan dalam jenis membosankan guru wajar tanpa pengecualian yang tidak dilatih untuk subjek ini.
  5. Keadaan rumah keluarga yang sesuai dengan pelbagai aspek bukan petunjuk Islam (yang mempunyai kesan besar pada pelajar dan membuat mereka fashion asing untuk meniru dan mengikuti contoh-contoh buruk dan berurusan dengan hobi remeh).
Kita boleh memberi amaran pemuda kita melawan tanpa berfikir meniru semuanya, seperti kita sekarang mereka dalam jurnal Barat diterbitkan statistik pada kadar jenayah, masalah, penyakit dan tahap tinggi tingkat bunuh diri di negara-negara Barat.Setiap orang harus menyumbangkan sebahagian untuk membimbing kaum muda dan untuk menunjukkan kesan negatif dari imitasi budaya asing.Solusinya adalah bahawa setiap orang - baik individu mahupun keluarga dan masyarakat - untuk mengatasi masalah bersama-sama dan jelas penyebab jalan.
Soalan 13: daerah mana yang harus saya mengkhususkan diri saya untuk membuat diriku berguna bagi masyarakat?
Soalan Seperti yang anda pasti tahu lebih banyak maklumat mengenai keperluan masyarakat, katakan sila, saya belajar bagaimana bekerja, saya akan sangat berterima kasih.: Saya akan mengambil gelaran, tetapi tidak tahu apa daerah aku harus melanjutkan pendidikan saya.
Jawapan: Hal ini agak kekuasaannya untuk target yang diberikan ditubuhkan untuk mencapai keputusan yang terbaik.: Tidak ada gunanya dalam kekuasaannya untuk menyebarkan mata lebih banyak dan tujuan, sebagai konsentrasi berkurang, dan anda tidak akan mendapatkan nilai terbaik di masing-masing tujuannya.
 Saya pribadi menyokong pakar dalam bidang subjek tertentu dan kerana itu saya akan menyarankan anda bahawa anda bahkan membuat keputusan dan memilih pelbagai kepentingan anda dan kemahiran dan keperluan masyarakat adalah yang paling dekat.
Sangat penting juga merupakan bidang perdagangan dan ekonomi, dan juga belajar di Hawza Tapi kerana anda telah meminta untuk bidang yang paling penting, semua, dalam pandangan saya, ilmu manusia, terutama psikologi dan sosiologi yang sangat penting dan, jika mereka kajian dalam buku-buku Islam yang dibahas adalah relevan.[1]Fikirkan tentang apa yang anda inginkan dan kemudian memutuskan untuk diri sendiri. , selepas anda menyelesaikan studi di universiti, yang lebih penting.
Apakah ada keuntungan lebih besar dari ini.Kepercayaan pada Allah dan mendedikasikan hidup anda, pendidikan dan masa depan anda dalam menyebabkan-Nya, sehingga anda mendapatkan syurga-Nya, jika anda mati di awal atau pertengahan atau akhir kerjaya anda.
Soalan 14: Bagaimana saya boleh melepaskan diri dari perasaan saya rendah diri?

Soalan:Apa kaedah praktikal, untuk mengatasi masalah ini dan harus dilindungi daripada kerugian yang dihasilkan dari ini? Sejujurnya, Saya menderita kompleks rendah diri.
Jawapan:Berikut adalah beberapa penyebab utama dari kompleks ini: Pertama anda harus anda menyedari punca sehingga rawatan yang mudah.
  1. Entah anda membuat anda satu-satunya atau yang lain anda bercakap di
  2. kegagalan berulang dalam hidup dan tidak mencapai tujuan tertentu, anda telah anda pernah dibuat.
Tentang anda untuk mengatasinya, saya cadangkan sebagai berikut:
  1. usaha untuk mencapai kejayaan dalam hidup anda untuk menguatkan nilai moral anda dan kemudian anda boleh menyasarkan dan usaha lain yang berjaya merupakan langkah besar.
  2. Membaca buku tentang subjek untuk mencapai beberapa kejayaan.
  3. Gunakan setiap kesempatan untuk menempatkan keperibadian anda dengan cara yang tepat untuk menunjukkan, jadi saya tidak bererti peluang untuk mengambil lain atau memberikan dengan perbuatan baik.
  4. Yakin bahawa anda adalah orang yang berjaya menggunakan Allah!
  5. Hal ini penting untuk memiliki niat jujur dan menyelesaikan perbuatan baik hanya demi Allah, kerana di dalamnya terletak kunci kejayaan dan kemajuan.
Soalan 15: Bagaimana saya boleh tahan kesulitan hidup?

Soalan: Mohon saran saya bagaimana saya menguasai kesulitan hidup, karena aku merasa aku akan hilang.
Jawapan:Jika anda meninggalkan sesuatu yang lain tetapi sampai untuk mengatasi masalah ini.Singkirkan idea ini pertama dan kemudian bertanya pada diri sendiri apa lagi yang boleh anda lakukan jika anda tidak dapat menanggung kesulitan-kesulitan ini? Ideanya adalah ketika anda akan turun bahkan awal penurunan.
Untuk tujuan ini, maka cadangan berikut:Fikirkan tentang soalan ini dan menjadi lebih sedar bahawa hidup ini sukar bagi semua orang, tetapi kesulitan bervariasi dari orang ke orang.
  1. Tanpa melalui uji kehidupan, manusia tidak dapat mencapai berkat-berkat kekal akhirat.Sang Pencipta yang bijak telah membuatnya begitu kehidupan yang mengandungi kesulitan bagi masyarakat, sehingga manusia dapat berfikir tentang hari akhirat, yang ia diciptakan.Anda harus tahu bahawa kehidupan dunia penuh kesulitan, kerana kami ayah Adam (ع) dan tetap demikian sampai anak terakhir.
  2. Bacalah biografi dari orang kuat dan besar dan belajar dari mereka bagaimana mereka mengatasi kesulitan hidup, untuk hidup dalam kebahagiaan syurga, dan nama mereka tidak akan pernah dilupakan.
  3. Berteman dengan orang-orang bahawa sebahagian besar kesabaran dan toleransi.
  4. Pembekal latihan olahraga di pagi hari atau saat hari yang lain.
  5. Percayalah kepada Tuhan dan percaya bahawa Dia adalah bantuan terbesar bagi mereka yang bergantung pada-Nya.
  6. Merenungkan ayat-ayat Al-Qur'an dan tradisi Nabi ( ص ) dan Ahl ul-Bait (ع), tema "kesabaran" untuk menangkap kerana tanpa ragu mereka telah mengajar kita apa yang membuat kita bahagia.
Imam al-Baqir (ع), misalnya mengatakan: "Ketika Ali bin al-Hussain (Imam Zain ul-Abideen, ayah dari Imam al-Baqir) sedang tenat, dia memelukku dan berkata," Anakku, saya cadangkan anda yang saya telah mengesyorkan ayahku saat ia terbaring tenat di dan mengatakan bahawa ayahnya telah menyarankan kepadanya: "Anakku, bersabarlah dengan kebenaran, meskipun pahit! [2]
Abdullah (Imam as-Shadiq) (ع) berkata: Abu Kita harus menambah kebenaran dan tuntutannya.'Siapa yang stabil pegangan yang paling berpegang pada akan aman ". tradisi bertanya pemancar: "adalah kawalan yang paling stabil"? Apa Dia berkata, "penyerahan" [3]
Seseorang bertanya Imam as-Shadiq (ع): "mengakui? percaya untuk Apa" Imam as-Shadiq (ع) berkata: "Dalam pengajuan kepada Allah dan kepuasan-Nya dengan baik dan buruk yang menimpa dia." [4 ]

Soalan 16: Bagaimana cara latihan sendiri dengan sabar, dan ketika aku Zügle kemarahan saya?

Soalan: Tolong beritahu saya, saya mempunyai kesabaran dan pengendalian amarah diri saat latihan, jadi saya satu siapa, oleh siapa saya kagumi dan seperti saya sendiri, mungkin seperti.Terus terang, saya termasuk orang semacam itu, saya tidak seperti anda, sebagai seorang penyair pernah berkata: "seperti baik, orang-orang tapi aku tidak termasuk. Saya"Sayangnya Saya tidak apa yang saya ingin menjadi. Saya ingin menjadi seimbang dan mempunyai wajah yang ramah, kerana saya seperti orang pemarah, sebelum meletup, kemarahan terlihat gelap di matanya tidak mencurahkan wajah mereka dan blush mereka.
Jawapan   : Pertama, anda perlu mengetahui penyebab yang akan mencetuskan amukan untuk mengelakkan kesan negatifnya.
Hal ini juga harus sederhana dalam makan dan perutnya tidak memenuhi sampai melimpahi.Ini harus bekerja sama seperti tubuhnya bisa berdiri dan tidak akan kelebihan beban habis dan semua pasukannya.Seorang lelaki muram harus selaras dengan keindahan alam merenungkan langit, laut, gunung dan pohon-pohon dan kadang-kadang hanya jatuh ke pangkuan indah alam dapat.Sweet parfum dianggap mempunyai kesan menenangkan pada saraf, terutama mawar dan melati Teerosenparfüms.

     Saudara terkasih, saya menyarankan anda di pagi hari untuk berlatih kegiatan sukan, sekurang-kurangnya latihan Sweden.

Soalan 17: Bagaimana untuk saya memenuhi syarat melalui pendidikan tinggi, ketika ayah saya meminta saya untuk bekerja dengan dia?

Soalan: Bagaimana cara saya memenuhi syarat-syarat atau mengembangkan moral yang tinggi dan aktiviti mengembangkan lebih ketika ayah saya, yang adalah orang biasa, keinginan saya untuk mempelajari penurunan lebih lanjut, dan malah ingin aku membantu dengan perniagaan.
Jawapan:Orang kreatif menyediakan perkhidmatan dan usaha untuk meningkatkan terus menerus hingga mencapai puncak.Ada orang-orang yang dari usaha pertama mereka pada kejayaan tidak mengharapkan, tetapi telah mempersiapkan dirinya, menuju tujuan mereka untuk tersandung sendiri, menderita kemunduran, kejayaan dan kegagalan mereka untuk menarik dari ini tanpa menyerah sama. Menurut penelitian dan percubaan memiliki orang-orang kreatif sikap yang baik dan tak tergoyahkan tinggi semangat kepercayaan diri.
Ketika ditanya mengapa dia tidak menyerah setelah usaha yang gagal begitu banyak, eksperimen, ia menjawab: "Saya belum gagal, tapi saya belajar percubaan saya dengan 256 hal-hal untuk melakukannya."Penemu sebagai Edison telah 256 kali gagal dibuat sebelum ia mencuba dan mencari batang buluh, lampu elektronik.
Sikap yang tinggi, kegagalan dianggap sebagai sarana penemuan dan belajar sesuatu yang baru, lebih berjaya dan layak mendapat tempat dalam sejarah.
Untuk meneruskan jalan ke destinasi anda:
  1. Fikirkan tentang target anda untuk mendalam dan jalan-jalan yang mengarah
  2. Swap fikiran anda dengan orang-orang yang rasional untuk mengesan setiap postur yang tidak tepat dan kemudian hak untuk memutuskan tanpa arogansi.
  3. Jangan mengabaikan kesulitan, kerana mereka adalah sebahagian daripada proses berjaya dan subjek, yang memperkuat kehendak orang-orang sukses.
  4. Sebuah pribahasa Indonesia berkata: "Selama anda hochhebst bukan tangan anda ke syurga, mereka akan bangkit dari bumi."Dan kesempatan terbaik adalah sambungan kepada Allah SWT.Gunakan setiap peluang untuk menguatkan iman anda dalam kejayaan.
  5. Jika anda tiba-tiba diambil oleh semangat dan berfikir anda penuh semangat di tempat kerja, keras pada projek anda dan membiarkan anda tidak melewatkan kesempatan kerana hal-hal yang tidak berguna.
Anda juga boleh meminta orang untuk meyakinkan dia dihormati keinginan anda, tanpa dia tahu.Adapun ayahmu, kamu dapat memahami antara satu sama lain dengan hormat dan damai.

Sebagai contoh, jika aspek kewangan adalah penting, boleh berpendapat bahawa anda boleh bermula dengan gelaran doktor dari lembaga akademik atau sebuah klinik yang akan membawa anda pendapatan lebih dari bekerja dalam perniagaan.Di sisi lain, anda boleh menceritakan cita-cita masa depan anda dan manfaat yang dihasilkan sesuai untuk menjelaskan idea-ideanya.
   
Please help me.Soalan 18: Saya seorang pemuda bingung, kerana saya tidak tahu apa tujuan saya dalam hidup adalah.

Soalan Saya tidak percaya bahawa seseorang boleh keluar dari keadaan sulit dari, saya hanya berharap teman saya bahkan menulis kepada anda, walaupun saya juga tidak ada harapan besar bahawa anda boleh menawarkan saya setiap penyelesaian.Dengan kata lain, saya tanpa tujuan dan bingung, dan percaya bahawa Aku ada sia-sia.: Saya seorang pemuda bingung, saya tidak tahu apa yang harus dilakukan, di mana saya harus pergi, saya akan berkongsi hidup sebagai tujuan dalam diri saya dan apa yang saya ingin berada di masa depan.
Jawapan: Pikiran di sini adalah jawapan saya dan kemudian jadi pergi sebelum memberitahu anda bagaimana anda.: Ini bukan bererti bahawa anda puas hati dengan penyelesaian yang dicadangkan saya, jauh lebih penting untuk mengelakkan keraguan dan putus asa, anda menang di.
Dear saudara, orang-orang yang anda temui dalam hidup dapat dibahagikan kepada empat kumpulan:
  1. Mereka yang menentang diri mereka sendiri dan orang lain dengan tulus
  2. Mereka terhadap diri mereka sendiri tetapi tidak tulus terhadap yang lain
  3. Mereka yang bahkan tidak bertentangan dengan tulus tapi dibandingkan dengan yang lain
  4. Mereka terhadap diri sendiri dan orang lain tidak tulus
  Kau tahu, pasukan dalaman dan luaran dan bakat.Orang-orang dari kumpulan pertama adalah orang-orang baik dan berjaya.
Ini terjadi banyak ketidakpastian dan kesulitan dalam berurusan dengan mereka.Anda memiliki hal-hal dalam diri mereka, mereka bersembunyi dari orang lain, sehingga tidak perlu hidup yang lain terlalu keras dengan mereka.Orang-orang dari kumpulan kedua adalah mereka yang menangani mereka adalah sukar.
Jika anda tidak berjaya dalam kehidupan dan orang lain melihatnya dengan jelas seperti itu.Orang-orang dari pihak ketiga tidak tahu apa yang mereka lakukan, di mana mereka, apa yang mereka berdasarkan, dan berakhir di mana mereka berada.
Mereka tidak jujur dengan diri mereka sendiri atau orang lain.Orang-orang dari kumpulan keempat adalah introvert.
keraguan anda adalah tempat berkembang biak bagi penderitaan anda dan penyebab kehancuran anda.Anda perlu membuat fikiran anda berada di antara kumpulan pertama, seseorang yang tahu dirinya sendiri, dan yang lainnya tahu persis juga.
Kerana dengan sikap yang anda miliki, anda tidak taat kepada Allah, ketika Allah berkata kepada kamu belum, saya memadam semua kesalahan masa lalu anda, jika anda berpaling kepada saya dan mulai sekarang berbuat baik.
Jadi mengapa keraguan ini?Menyokong anda sehingga anda berjaya dalam hidup sisa anda boleh.Allah SWT mengasihi anda, jika anda menunjukkan penyesalan.
Allah berfirman: Wahai anda yang berfikir ia menjawab Allah dan Rasul-Nya ketika Dia memanggil anda untuk apa anda hidup. [5]
Saudara terkasih, Panggilan untuk tujuan sekular untuk tidak menerima beberapa perkara yang anda merasa tidak selesa atau menyingkirkan beberapa kebiasaan, yang tampaknya sulit pada awalnya.Misalkan anda ingin kebahagiaan hidup ini dan anda tidak memikirkan akhirat.Adalah penting untuk memperhatikan nasihat dari orang lain.Mereka ditentukan pada jalan yang benar akan membawa anda ke mana anda akan menemukan kebahagiaan anda.Mencoba untuk menjelaskan keadaan anda kepada mereka dan memberitahu mereka semua tentang anda selepas anda memastikan bahawa mereka menjaga rahsia anda.Jadi lepaskan diri anda dari keraguan anda oleh anda berurusan dengan jujur, setia, jujur dan boleh dicapai oleh orang akal membudidayakan.hidup anda semakin bermakna, ketika anda menelefon kepada Allah dan Rasul-Nya untuk mengikuti.
Anda tidak menolak untuk orang-orang seperti dan juga membenci perilaku mereka.Lihatlah orang yang berbeza yang satu penuh dengan arogansi, keraguan atau ketidakpedulian kepada orang lain, dan lain-lain tidak memiliki rasa kebersihan baik dalam hal penampilan luar mereka dan kebersihan peribadi mereka, dan orang lain berfikir mereka sangat baik, tetapi sebenarnya jauh dari dan disesatkan.
Agar tidak seperti ini dan untuk sesama anda Anda tidak menolak, cuba panduan anda untuk menunjukkan bahawa anda harus mendengar nasihat mereka dan juga menunjukkan keterbukaan anda untuk kritik yang membangun, sehingga anda membuat langkah pertama dalam perjalanan anda menuju kebahagiaan.
Jadi sebenarnya anda sehingga anda akan pergi ke syurga di mana anda boleh menemui semua kebahagiaan dan sukacita.
Adakah anda tahu bahawa banyak orang syurga telah mendapatkan dalam jam terakhir hidupnya, iaitu ketika mereka dihapuskan keraguan dari hidupnya dan dengan demikian memperoleh rahmat yang besar dari tuan mereka.

Apakah tidak masuk akal dan bijaksana, sehingga pendekatan kebahagiaan kekal anda.Syurga Allah telah membuka pintu bagi anda untuk tinggal di dalamnya dan melupakan semua penderitaan anda.Mengapa anda tidak boleh salah satu daripada mereka? "

Soalan 19: Bagaimana masalah ubat terlarang dan berbahaya untuk menjemput dan dirawat?

Soalan  : Kami ingin anda untuk membincangkan masalah ini mengancam.Kolonialisme, Zionisme dan organisasi rahsia di negara kita meletakkan di belakangnya.Adakah anda seorang massa yang luas dan tujuannya adalah generasi muda kita.: ... Adapun binatang yang telah membunuh orang dan menghancurkan ubat-ubatan keluarga dan masyarakat secara keseluruhan.
Jawapan: Aku berdoa kepada Allah bahawa Dia membuat masa depan anda lebih baik dari masa lalu anda dan memaafkan kakakmu dan ayahmu membantu untuk alasan.: Dear saudara, semoga Allah sokongan hati dan memberikan daya tahan ibu anda.
Kami tidak percaya bahawa ubat hanya boleh diselesaikan melalui undang-undang atau peraturan-peraturan tertentu atau hukuman berat, kita harus berusaha lebih lagi untuk menentukan motif psikologi dan sosial yang menggerakkan orang muda untuk mengambil ubat, maka kita harus cuba untuk menentukan langkah yang tepat untuk mengatasi masalah ini diperlukan.Dan yang paling penting adalah hukuman tegas Allah, bermula daripada saat pertama kematian, dan pada malam pemakaman.Hal ini mempunyai kesan yang besar dan dahsyat, terutama psikologi, fizikal dan ekonomi dan mempengaruhi baik individu dan masyarakat keseluruhan.Hal ini jelas bagi semua orang bahawa kecanduan dadah merupakan salah satu masalah yang paling berbahaya masyarakat.
Generasi muda pendidikan yang baik dan memastikan mereka tinggal jauh dari teman-teman yang buruk menuntun mereka bahaya dadah dan skala merosakkan mereka dalam fikiran untuk beroperasi pendidikan lebih religius dan rawatan intensif untuk kesihatan psikologi dan fizikal, semua ini akan menyelamatkan kaum muda dari kehancuran oleh ubat kerana mencegah lebih baik daripada mengubati.
Ini adalah sebab utama:Ibu bapa perlu mengetahui alasan yang menyebabkan orang-orang muda untuk mengambil ubat.
  1. Kecenderungan yang berlebihan bagi orang-orang muda untuk yang menyenangkan dan kesenangan, terutama di tidak adanya Pencerahan Islam.
  2. Terutama jika mereka diperlakukan buruk di rumah, maka hampir tak dapat dielakkan bahawa mereka berteman buruk.Keperluan untuk meniru orang lain, dan membiasakan diri dengan tradisi keluarga dan litar masyarakat.
  3. Iklan yang menyesatkan dan idea-idea palsu yang ditipu oleh peniaga ubat bius kepada orang-orang muda.
  4. Bad meniru rakan-rakan mereka dan berada di bawah tekanan.
Penyelesaian terbaik adalah dengan membuat tindakan perlindungan, yang berikut ini adalah yang paling penting:
  1. Orang-orang dari bahaya dadah melalui media, program-program budaya dan pendidikan dibuat jelas untuk mengelakkan mereka.
  2. acara dokumenter tentang kehidupan penagih dadah untuk berkongsi penderitaan mereka dan kesengsaraan mereka.
  3. Anak-anak dan remaja dari kebiasaan buruk orang dewasa pergi, seperti merokok, yang mungkin menjadi awal dari akhir.
  4. Hiburan program bagi kaum muda untuk mempromosi dan menggalakkan orang muda untuk mengatur pertemuan tempatan dan acara.
  5. Tingkat budaya, sosial, ekonomi dan fizikal orang-orang muda raise.
  6. Perdagangan ubat bius dengan segala cara yang mungkin untuk melawan.
  7. menyokong kajian ilmiah untuk menyelesaikan masalah tersebut.
Adapun ubatnya, ada orang-orang yang terlibat dalam masalah ini untuk melahirkan dalam beberapa mata fikiran.
  1. Orang dapat diselamatkan dari kesan buruk ubat dengan menjalani rawatan perubatan untuk menghilangkan kesan secara berperingkat.Perubatan: Bergantung pada ubat-ubatan dari tempat, masing-masing orang dan usia mereka.
  2. Terapi ini menumpukan pada penguatan nilai moral mereka sendiri untuk konsisten menyertai dalam rawatan.Ini membantu untuk mengatasi masalah agar tidak mencari jalan keluar yang salah.Terapi Psikologis: Apakah tujuan menguatkan semangat mereka sendiri dan moral, sehingga anda dapat menghadapi permasalahan.

  3. Langkah-langkah ini juga mencegah kambuh sebelum. Mereka digalakkan dalam masyarakat untuk memberikan sumbangan mereka dan untuk berbaur dengan orang ramai, yang nilai syarikat menguatkan iman.Terapi ini menumpukan pada lingkungan sosial di mana penagih dadah hidup, dan pengaruh yang menentukan perilaku lebih banyak dari penagih dadah yang telah dirawat menggunakan ubat atau untuk melihat apakah mereka tetap atau tidak.Sosial terapi ditujukan pada penciptaan organisasi sosial dan projek, penagih dadah dari kecanduan ubat mereka dibebaskan.[6] 
     
Soalan 20: Bagaimana saya boleh membantu ayah saya kurang materialistik?

Soalan: Apa yang harus saya lakukan?Aku tahu ia mempunyai sikap yang salah, tetapi saya mengatakan kepadanya ini juga mungkin menghadapi untuk mengatakan.Ia tidak tertarik tambang atau doa puasa saya atau iman saya.Dia tidak peduli tentang keprihatinan agama saya.Ayahku berkata, kebahagiaan saya terletak pada kenyataan bahawa saya mempelajari dan kemudian mengambil dari PhD saya, jadi saya pantas banyak wang.Saya seorang pemuda dan menemukan diri pada awal kajian saya.
Jawapan:Dalam Quran Suci berkata:Jika ia melihat bahawa anda melakukan itu, ia akan memenuhi kewajipan agama anda boleh memakai apa-apa lagi. Anda perlu keinginan bapa kamu, dan untuk mengejar belajar dan belajar sehingga anda mempunyai kedudukan yang tinggi dalam hidup anda akan mencapai a.

Dan berupaya melalui apa yang Allah telah memberi anda untuk tinggal masa depan anda dan tidak ketinggalan berkongsi dalam hidup ini [7]
Ketika ia kemudian bertanya lagi, ia menjawab, Bapa pada kesempatan yang berpadanan pentingnya tradisi Imam Ali (ع) tentang kebajikan untuk menjelaskan ujian anda.Jika anda sungguh-sungguh mengejar dua kewajipan, ayah anda tidak akan lagi mempunyai alasan, anda mengurangkan dalam agama anda."tidak banyak wang dan banyak anak-anak juga, tapi harus banyak kemurahan hati sendiri dan pengetahuan antara orang-orang tentang penyembahan mereka sendiri menjadi bangga dengan kebajikan." [8]
Bahkan jika ayahmu menolak agama anda, anda perlu melakukan apa yang ia inginkan dari anda, tetapi tidak menambah dia, kerana "tidak ada ketaatan kepada makhluk, jika itu bererti menderhaka kepada Sang Pencipta." [9]
Anda boleh membantu meningkatkan pengambilan nilai moral Islam bapa kamu, dan memperbaiki sebagai kemiskinan moral, dan dengan demikian moral yang baik, cara terbaik untuk menuai sukses demi satu.Anda selalu harus menjaga hubungan yang sangat ramah dengan ayahmu, kerana Allah dalam Kitab-Nya telah meminta, pertama, untuk menyembah-Nya, dan kedua-dua orang tua menjadi patuh dan baik.
Kalau tidak, aku tidak ada lagi yang boleh dikatakan tentang ayah anda dan ia seperti, kecuali ini tradisi Nabi ( ص ) sekali mata tentang beberapa anak jatuh saat ia berkata: "untuk anak-anak yang terkini (masa di bumi) sebelum mereka! ayah Celakalah" Dia bertanya, "Wahai Allah, nenek moyang mereka sebelum politeisme?"Nabi berkata,  .Aku melepaskan dan meninggalkan orang-orang kepada saya ". Mereka mengajarkan mereka tidak ada tugas dan jika anak-anak mereka belajar, mereka menghentikan mereka dan puas dengan anak-anak-anak mereka sambil memberikan mereka hal bahan-bahan dari kehidupan duniawi memberikan bererti."Tidak, setia mereka terhadap ayah.[10]

Ghadeer

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
[1] Hawza adalah perguruan tinggi bagi pelajar teologi, falsafah undang-undang Islam teologi, dan logik dapat mengkhususkan diri dalam
[2] Wassa'il abu-Syiah: jihad an-nafs, Bab 19, tradisi 3
[3] Biharul Anwar, jilid 2, p. 204
[4] Al-Kafi, vol 2, hal 63
[5] Al-Qur'an 8:24
[6] Dikutip dari sebuah rencana oleh Sayyid Ibrahim al-Moussawi, the-Shahied akhbar al diumumkan dalam, No 654 Teheran
[7] Al-Qur'an 28:77
[8] Nahj ul-Balagha, Set No 84
[9] (Patuhi tidak ada orang yang perintah anda untuk tidak mematuhi Sang Pencipta), sebuah tradisi kenabian
[10] Jami'ul Akhbar, hal 285

Penulis : Unknown ~ Sebuah blog yang menyediakan berbagai macam informasi

Artikel Untuk masa depan yang lebih baik (bahagian 2) ini dipublish oleh Unknown pada hari 18 Jun 2011. Semoga artikel ini dapat bermanfaat.Terimakasih atas kunjungan Anda silahkan tinggalkan komentar.sudah ada 0 komentar: di postingan Untuk masa depan yang lebih baik (bahagian 2)
 

0 comments:

Catat Ulasan